ZEYNEP'İN GALERİSİ

30 Kasım 2015 Pazartesi

OKYANUSUN RiTMi

Haydi Okyanusa Dalalım!Beden perküsyonu ile ritim çalışalım






Merhabalar
Bu sene müzik ve ritim alanında çalışmalara biraz daha yoğunlaşmaya karar verdim. Kendimce bir ritim etkinliği planladım. Bizi epey aktif çalıştırdı. Güzel bir çalışma oldu sizlerle de paylaşmak istedim.

Önce ritim çalışması için bir tema belirledim: Okyanus🌊🌊🌊

Okyanusta karşılaşabileceğimiz 5 tane hayvan seçtim. Bu hayvanları seçerken hece sayısının çeşitliliğine ve ritimlerinin farklı oluşlarına dikkat ettim.
Benim seçtiğim hayvanlar şöyle:

FOK
BALİNA🐳
YUNUS🐬
YENGEÇ
AHTAPOT🐙

Sonra bu hayvanlar için beden sesi çıkarılacak bölümleri belirledim.

FOK: Ayak yere vurma
BALİNA:Elleri dizlere vurma
YUNUS: El çırpma
YENGEÇ: Dil şıklatma
AHTAPOT: Elleri göğüse vurma

Bunları simgeleyecek kartlar hazırladım.







Sonra bunları toparlayacak basit bir şarkı yazdım.

OKYANUS
Dalalım, dalalım
Okyanusa dalalım
Nefesleri tutalım
5'Ten geriye sayalım (Buraya kadar olan kısımda halka olup şarkıya uygun ayak ritmi ile dön. Bitince dur.)
5 4 3 2 1 0 (Olduğun yerde her sayıda 1 vuruş kadar zıpla)
Hoooooop(kendi etrafında dön)
CUP (olduğun yerde zıpla)

Çalışma öncesinde halkanın ortasına mavi bir örtü/minder koyarak temsili bir okyanus oluşturduk. Her tur sonunda halkanın ortasına bir hayvanı ve ona ait olan beden sesi çıkarma kartını koydum. Birlikte şarkıyı söyledik CUP kısmımdan sonra ortadaki hayvanın ritmini önce ben söyleyerek yaptım. Sonra onlar tekrar ettiler.




Çalışma tercihen halı olmayan bir mekanda uygulanırsa daha iyi ayak vuruş sesi olacaktır. Bizim çalıştığımız mekanda halı olduğu için ayak vuruşlarımız çok iyi çıkmıyordu. Bu nedenle şarkıyı söylerken bir yandan da ritmini 5'li ritim toplarını ve tef kullanarak çaldım. Orta yaş (4+) grubu ve ilk çalışmamız olduğu için hem şarkıyı söylemek hem yürüyüş ritmine uymak pek kolay değildi tabi!



Bir sonraki aşamada halka ortasına 5 küçük minder koydum. Her tur sonunda her mindere bir hayvan ve beden sesi kartını koydum. Her tur sonunda sıraya uygun şekilde eklenerek ritimlerini çaldık.






Grup içinde çok dikkatle çalışanlar da vardı, dikkati dağınık olanlar da. Bu iş biraz da ilgi ile alakalı... İlgisi çabuk dağılan öğrenciler  zamanla gelişecektir (her çalışmada olduğu gibi). Biz bu çalışmayı okulumuzun ritim odasında yaptık. Şanslıyız ki böyle imkanlarımız var. Çocuklar sınıf dışında bir mekanda daha disiplinli oluyorlar. Fakat sınıfta da rahatlıkla uygulanabilir bir çalışma.


İlerleyen zamanlarda çalıştığımız hayvanların ritimlerini darbuka ile çalıp hangi kelimeye ait olduğunu çalışmayı planlıyorum. "Okyanus okulunda yeni bir gün başlıyormuş. Fok, balina, yunus, yengeç, ahtapot kahvaltılarını yapmışlar ve okula doğru yola çıkmışlar. Okulun kapısından acaba kim girmiş? Darbukam size söyleyecek bakalım bilebilecek misiniz?" Deyip sıra ile hayvanların ritmini çalabiliriz ve çocuklardan tahmin etmelerini isteyebiliriz.


Bu çalışmada dikkat edilecek bir nokta var. Aynı sayıda hecesi olan kelimeler (örneğin; yunus ve yengeç) söyleniş ritmine uygun çalınmalı. Heceleme çalışması gibi yapılmamalı. Her iki kelimenin de ritim vuruşlarının farklı olduğuna dikkat edilmeli.

Sevgiler🌼





2 yorum:

  1. Çizimler, oyun kurgusu, hepsi harika olmuş. Ellerinize, emeğinize sağlık Zeynep Öğretmen :)

    YanıtlaSil